8 vinkkiä Google Analytics kävijäseurannan käyttöön aloittelijalle

Google Analytics

Sisältö

Kirjoitus päivitetty uusimmalla tiedolla 20.8.2019.

Google Analytics on tehokas työkalu, jonka avulla pääset seuraamaan tarkkaa dataa verkkosivujesi kävijöistä ja heidän käyttäytymisestään.

Tämä kätevä apuri on paras kaverisi, kun haluat ymmärtää miten tehokkaasti sivustosi oikeasti toimii. Google Analytics kertoo sinulle mm. nämä asiat:

  • Kuinka paljon verkkosivuillasi on kävijöitä
  • Mitkä sivut kiinnostavat ja mitkä eivät kiinnosta kävijää
  • Mistä eri kanavista ja sivuilta kävijät saapuvat sivuillesi
  • Kuinka pitkään he jaksavat sivustollasi vierailla
  • Mistä paikasta käyttäjät ovat kotoisin
  • Millä laitteilla he käyttävät sivustoa

Kävijäseuranta antaa monesti isonkin rahan arvoista tietoa yritykselle verkkosivujen kävijöistä ja potentiaalisista asiakkaista. Tätä tietoa kannattaa siis oppia hyödyntämään. Tässäpä muutama vinkkejä Google Analyticsin käyttöön:

1. Tunne termit

Aloitetaanpa ihan perusasioista. Tehokas Google Analyticsin käyttö vaatii tietenkin termistön tuntemista, joka saattaa välillä kuulostaa aloittelijalle ammattijargonilta. Alla muutama suomennos termeille, jotka on hyvä tietää:

  • Istunnot: Kävijämäärä yhteensä
  • Käyttäjät: Uniikit kävijät
  • Sivun katselut: Eri sivujen katselukerrat yhteensä
  • Välitön poistuminen: Sivuillesi saapunut käyttäjä ei tee mitään, eli poistuu nopeasti sivuilta navigoimatta muille sivustosi sivuille
  • Sivut/istunto: Käynnin aikana katseltu keskimääräinen sivumäärä

2. Aseta haluamasi aikaväli

Kun olet kirjautunut Google Analyticsiin täältä ja olet valinnut oikean verkkosivun vasemmalta ylhäältä, niin näet oletuksena viimeisimmän 7 päivän käyttäjädatan. Tämä on yleensä liian lyhyt aikaväli, paitsi jos haluat saada niitä ihan viimeisimpiä tietoja kävijöistä.

Jos taas asetat aikaväliksi vaikkapa 3 kuukautta, niin saat monesti luotettavampaa tietoa, koska dataa on luonnollisesti myös enemmän.

Valitse aikaväli navigoimalla vasemmasta sivuvalikosta esim. Yleisö > Yleiskatsaus. Vaihda aikaväli oikeasta yläkulmasta klikkaamalla päivämäärävalintaa:

Tässä yleiskatsauksessa näet jo paljon mielenkiintoista dataa käyttäjistä. Kävijämäärien, eli käyttäjien ja istuntojen lisäksi yksi tärkeimmistä mittareista on Välitön poistuminen prosenteissa.

3. Mittari: Välitön poistuminen prosenteissa

Käytännössä välitön poistumisprosentti mittaa sitä, miten kiinnostavalta sivustosi vaikuttaa käyttäjälle ensisilmäyksellä ja miten hyvin se vastasi esim. hänen klikkaamaansa linkkiä, minkä kautta saapui sivustolle.

Useimmiten tavoiteltava välittömän poistumisen prosentti on hyvä olla alle 40%, joka kertoo erinomaisesta ja käyttäjälle relevantista sisällöstä. 41-55% on karkeasti keskivertoa. 56-70% on useimmilla verkkosivuilla keskimääräistä korkeampi, mutta sivujen tyypistä riippuen ei välttämättä ole vielä hälyttävän korkea.

Huom: prosentit vaihtelevat paljon verkkosivujen tyypin perusteella. Esimerkiksi verkkokauppasivuston keskimääräinen välittömän poistumisen prosentti on 20-40% luokkaa, kun taas yksittäisen blogisivun vastaava luku on 60-80%.

Jos kuitenkin koko sivustosi välittömän poistumisen prosentti on yli 70, niin luultavasti verkkosivuilla tai yksittäisellä sivulla on jokin huonosti. Kävijät eivät todennäköisesti ole löytäneet hakemaansa sisältöä, sivusto on hidas ja toimii huonosti tai jokin muu aiheuttaa tylsistymisen ja poistumisen.

Tässä tapauksessa tee ainakin nämä asiat:

  • Tutki onko sivustolla joitain yksittäisiä sivuja, joilla on erityisen korkea välittömän poistumisen prosentti. Tähän löytyy ohjeet kohdasta 4.
  • Tutki johtuuko ongelma jotain tiettyä laitetta käyttävistä kävijöistä. Tähän ohjeet kohdassa 5.
  • Arvioi ongelmakohteiksi havaittujen sivujen ulkoasua, teksti- ja muuta sisältöä, värejä, linkkejä ja nappeja. Hyödyllistä olisi myös pyytää ulkopuolista arviointia ongelmasivuille ja parhaassa tapauksessa ammattiapua.
  • Korjaa puutteet ja seuraa analytiikasta, miten muutokset vaikuttivat.

4. Mitkä sivut eivät kiinnosta kävijää?

Mitkä sivustosi sivut ajavat käyttäjät pois? Google Analyticsin avulla pääset näkemään mitä asioita teet oikein ja mitä väärin.

Jos jollakin sivullasi on poistumisprosentti esimerkiksi yli 80, niin kaikki ei välttämättä ole kyseisellä sivulla ihan kunnossa. Ihmiset eivät ole silloin kiinnostuneita tutustumaan sivun tai artikkelin sisältöön syvemmin. Tässä poikkeuksena ovat esimerkiksi blogikirjoitukset: monesti kävijä käy vain lukemassa kirjoituksen ja poistuu sen jälkeen sivustolta.

Nämä poistumissivut löytyvät täältä: Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Poistumissivut

5. Millä laitteilla sivujasi käytetään?

Monesti mobiilikäyttäjien osuus sivustosi käyttäjistä on suurempi kuin luuletkaan. Nykyään ei ole lainkaan harvinaista, että yli puolet sivuston käyttäjistä on mobiilikäyttäjiä. Tarkista oman sivustosi osuus täältä: Yleisö > Mobiili > Yleiskatsaus.

Tarkempaa dataa käytetyistä mobiililaitteista taas löytyy kohdasta Yleisö > Mobiili > Laitteet.

Vinkki: Jos jollakin tietyllä laitteella välitön poistumisprosentti on erityisen korkea, niin mahdollisesti sivustosi ei toimi tällä kyseisellä laitteella kovin hyvin ja asia kannattaa tarkistaa.

6. Mistä kävijät ovat tulleet verkkosivuillesi?

Oletko panostanut yrityksesi somenäkyvyyteen ja ohjaat somekanavista liikennettä verkkosivuillesi? Tai oletko kenties ostanut mainospaikan jonkin verkkolehden sivuilta?

Tällaisten panostusten tehokkuutta kannattaa ehdottomasti seurata ja mitata. Näet hakuliikenteen, verkkosivuille suoraan tulleiden, muilta verkkosivuilta tulleet, sosiaalisen median kautta tulleiden ja maksetun liikenteen tietoja täältä: Hankinta > Yleiskatsaus.

  • Eri verkkosivuilta tulleiden kävijöiden data: klikkaa ”Referral” linkistä.
  • Somekanavista tulleiden kävijöiden data ”Social” linkistä.

7. Suodata halutut kävijät

Joskus voi olla hyödyllistä tarkastella vain tietyn porukan tekemisiä. Haluat ehkä tsekata vain Facebookista tulleiden kävijöiden käyttäytymistä. Tai vaikkapa sinne vauva.fi sivustolle ostamastasi mainoksen tehokkuutta.

Suodatus tapahtuu näin: esim. yleiskatsauksessa (Yleisö > Yleiskatsaus) klikkaa ylhäältä ”Lisää segmentti”. Tässä näkymässä näkyy jo paljon ehdotettuja suodatuksia. Valitse haluttu suodatin ja klikkaa ”Käytä”. Voit valita myös useamman suodattimen kerralla.

Voit myös lisätä kustomoituja suodattimia. Esim. vain facebookista tai vauva.fi verkkosivuilta tulleet:

  1. Klikkaa ”Uusi segmentti”
  2. Valitse ”Liikenteen lähteet”
  3. Valitse tai kirjoita avautuvaan ”Liikenteen lähde” kenttään esim. ”facebook.com” tai ”vauva.fi”
  4. Kirjoita ylhäälle Segmentin nimi
  5. Lopuksi klikkaa ylhäältä ”Tallenna”

8. Laita raportit tulemaan sähköpostiin automaattisesti

Haluatko tiedot edellisen viikon tai kuukauden kävijäseurannasta tipahtamaan mailiisi automaattisesti? Onnistuu! Homma toimii näin:

  1. Mene haluamaasi Google Analytics näkymään. Esimerkiksi sivupalkista Yleisö > Yleiskatsaus on hyvä perusraportin pohja.
  2. Klikkaa oikealta ylhäältä ”Jaa”.
  3. Lisää avautuvaan lomakkeeseen vastaanottajan sähköposti, aihe ja viesti. Valitse tarkistustiheydeksi esim. viikko tai kuukausi ja haluttu päivä.
  4. Todista ihmisyytesi kohdassa ”En ole robotti” ja klikkaa ”Lähetä”.

aportti tulee oletuksena sähköpostiisi puolen vuoden ajan. Voit käydä pidentämässä tätä aikaa täältä: klikkaa vasemmalta sivuvalikosta Järjestelmänvalvoja > Ajoitetut sähköpostiviestit. Halutun raportin kohdalta klikkaa Toiminnot > Pidennä.

Taitoihinsa luottavat analyytikot voivat kokeilla myös kustomoidun raportin luomista täältä: Valitse sivuvalikosta Muokkaus > Hallintapaneelit > Luo.

Kokeile itse!

Tässä oli vain kevyehkö pintaraapaisu Google Analyticsin maailmasta. Näiden lisäksi tästä kävijäseurantatyökalusta löydät tietoa mm. kävijöiden sijainnista, kävijöiden reiteistä sivustolla ja PALJON muuta. Parhaiten opit hyödyntämään näitä rahanarvoisia tiedonjyväsiä kokeilemalla itse.

Kun perusteet ovat hallussa, niin voit alkaa seuraamaan mm. sivujesi konversioita, jotka voivat olla esimerkiksi yhteydenottoja sivujen kautta. Tämä avulla päästään jo laskemaan ja mittaamaan verkkosivujen rahallista tuottomäärää.

Verkkosivujesi jatkuva kehittäminen on monesti välttämätöntä paremmalle sijoittumiselle hakukoneissa ja kävijöiden tuuppaamisessa asiakkaiksi. Google Analytics on yksi parhaista työkaluista, jonka avulla pystyt näkemään mihin suuntaan sivujasi kannattaa kehittää. Ja kaiken lisäksi tämä huvihan ei maksa muuta kuin hieman vaivaa.