Legacy: Sivututkan läpileikkaus 2019

Sivututka 2018

Sisältö

Huomio: tämä kirjoitus koskee edellistä yritystäni Sivututkaa, jota luotsasin vuosina 2013-2022.

Kävin viime kirjoituksessani läpi Sivututkan vuoden 2018 onnistumisia ja mokia. Lupailin myös kirjoittaa tarkemmin raha-asioista, kunhan luvut tarkentuvat. Kirjoitus paisuikin vähän isommaksi katsaukseksi meidän toiminnasta, joten jos pelkästään numerot kiinnostavat, niin tästä voi pikakelata talouslukuihin.

Sivututka on kohta jo kelpo kuuden vuoden iässä. Pahimmat uhmaiän ongelmat ovat historiaa ja voidaan keskittyä olennaiseen. Tässä kohtaa on ihan paikallaan tehdä kunnon läpileikkaus toimintaan.

Palvelut

Tiedämme jo melko tarkasti missä olemme hyviä. Kärkipalvelumme ovat väkevästi räätälöidyt WordPress verkkosivut ja verkkokaupat sekä niiden ylläpitopalvelut.

Näiden lisäksi meiltä hoituvat yritysilmeet, brändäyspalvelut ja verkkosivujen sisällöntuotanto. Nämä ovat tulleet ajan mittaan vähän kuin kylkiäisenä verkkosivupalveluihin mukaan, koska yrityksen visuaalinen ilme ja tekstisisältö ovat niin olennainen osa onnistunutta verkkosivutoteutusta.

Haluamme pitää osaamisalueen kapeana ja fokuksen tiukkana. Pystymme näin olemaan parhaita siinä mitä teemme sen sijaan, että olisimme keskinkertaisia kaikissa asioissa.

Toki monesti verkkosivuprojektissa tarvitaan muutakin osaamista. Yhteistyökumppaneidemme avulla pystymme yhdessä taikomaan projektiin tällaistakin:

  • Valokuvaus
  • Videotuotanto
  • Digimarkkinointi (hakusanamainonta, markkinoinnin automaatio, sähköpostimarkkinointi, verkkomainonta, sisältömarkkinointi)
  • Somestrategia ja suunnitelma
  • Somemainonta
  • Somekanavien ylläpito ja sisällöntuotanto

Emme ota ketä tahansa kumppaniksemme. Palkkaamalla meidät palkkaat samalla parhaat tietämämme muidenkin alojen osaajat.

Henkilöstö

Sivututka on kahden kaverin WordPress-paja. Minä ja Jussi teemme molemmat verkkosivujen visuaalista (käyttöliittymä)suunnittelua sekä WordPress kehitystyötä. Näissä ydinasioissa osaaminen on pidetty suurimmilta osin molemmilla hallussa. Näin homma ei totaalisesti kaadu, jos toinen joutuu olemaan poissa töistä.

Toki meillä on front- ja backend-kehityksissä sekä sivubisneksissä omat vahvuudet ja vastuualueet. Kaikkea ei ole järkevää molempien osata, jotta pystytään pitämään fokus tiukkana.

Pikku vinkkinä: myöhemmin tänä vuonna tulemme todennäköisesti avaamaan rekryn WordPress-koodarille eli kehittäjälle. Joten pitäkäähän siellä oululaiset tai oululaiseksi haluavat WordPress-gurut korvat höröllä!

Asiakkaat

Palkkamme maksavien asiakkaiden kirjo on meillä melko laaja. On mm. kymmenien miljoonien liikevaihtoa pyörittävää yritystä, opiskelijayhdistystä, poliitikkoa ja startuppia. Sekä tottakai Hunksit.

Pääpiirteittäin voisi sanoa, että parhaiten pystymme auttamaan ja palvelemaan keskikokoisia, n. 500 000 – 10 000 000 liikevaihtoa pyörittäviä yrityksiä, jotka arvostavat räätälöityä toteutusta ja palvelua.

Palvelemme toki mielellämme pieniäkin yrityksiä. Monille mikroyrityksistäkin räätälöity verkkosivusto 5 000 – 10 000€ budjetilla on paras ratkaisu. Varsinkin, jos verkkosivut ovat yrityksen päämarkkinointikanava. Usein kuitenkin halvempi ratkaisu, kuten valmisteemaan tehdyt WordPress verkkosivut tai tee-se-itse sivustot, on pikkufirmalle sopivampi.

Emme jaksa tyrkyttää palvelujamme asiakkaalle, jolle sopisi paremmin jokin muu kuin meidän ratkaisu. Tällaisissa tapauksissa ehdotamme nätisti muutamia vaihtoehtoisia toimittajia, jotka sopisivat tehtävään paremmin.

Myynti ja markkinointi

Markkinointi painottuu meillä omiin verkkosivuihin. Vaikka oma sivusto ja koko yritysilme alkaisi olla päivityksen tarpeessa, niin nykyinen sivustokin puksuttaa uusia liidejä tasaiseen tahtiin. Uudella sisällöllä pidetään sivusto tuoreena ja erilaiset aiheet sijoittuvat mukavasti hakutuloksissa.

Somessa yritystilit löytyy FacebookistaLinkedinistä ja Twitteristä. Näissä ei turhan paljon retostella, ja varmasti voisi paremminkin olla somessa esillä. Mutta jotain nyt sentään tälläkin saralla. Henkilökohtaisesti somessa edes vähän aktiivisia on puolet firman henkilöstöstä (eli allekirjoittanut), joka tuo pienen extrasiivun näkyvyyteen.

Kasvava markkinointikanava meillä on jo pitkän aikaa ollut puskaradio. Liidejä puskeekin koko ajan kovempaan tahtiin suosittelujen kautta.

Myynti on mennyt meillä jo jonkin aikaa tämäntyylisellä kuviolla:

  1. Mahdollinen asiakas ottaa yhteyttä.
  2. Selvitämme, mitä asiakas tarvitsee ja mikä ongelma pitäisi ratkaista.
  3. Teemme tarjouksen ja ehdotuksen ongelman ratkaisemiseksi.
  4. Perustelemme asiakkaan mielestä poskettoman hinnan ja toivomme vihreää valoa aloitukselle.

Kylmämyyntiin Sivututkalaisten ei ole koskaan tarvinnut ryhtyä. Tähän olemme ihan tyytyväisiä, eikä tarvetta muutokselle ole nähtävissä.

Talousluvut

Talouden saralla Sivututkan veturi on puksuttanut kasvua tasaiseen tahtiin. Aloittaessani toiminimellä kuusi vuotta sitten ensimmäisen tilikauden liikevaihto oli huikeat 20 000€. Vaihto on kasvanut siitä lähtien
tasaisesti noin 50% vuodessa.

Sain käsiini hetki sitten uunituoreen vuoden 2018 tilinpäätöksen. Lyödäänpä siis luvut pöytään:

Pienen tuuletuksen paikka! Tavoite viime vuodelle oli jälleen kerran kasvattaa liikevaihtoa 50% ilman kannattavuuden kärsimistä. Tavoitteeseen ja sen ylikin päästiin mukavasti. Miten tämä onnistui?

Viime vuonna tulos tehtiin hiellä ja verellä työtunteja säästelemättä. Viime vuodesta itselleni onkin jäänyt mieleen välillä järjetön työmäärä. Hinnoittelumme oli vielä tuolloin palvelun tasoon nähden liian alhainen. Tämän vuoksi saimme painaa hommia kuin pienet eläimet kysyntään vastataksemme.

Pikkuhiljaa olemme päässet kipuamaan lähemmäs alan keskiarvohinnoittelua, joten toivo kasvun säilyttämisestä ilman burnouttia elää.

Millä liikevaihto tehtiin?

Isoin siivu 157 000€ liikevaihdosta tehtiin luonnollisesti kärkipalveluilla, eli uusilla verkkosivu ja -kauppaprojekteilla. Näiden osuus vaihdosta oli noin 63%.

”Säläduunien” osuus rahaliikenteestä oli noin 27%. Säläduuneiksi sanomme verkkosivuille tehtäviä muutostöitä, päivityksiä ja vaikkapa uusien toimintojen rakentamista. Näiden pikkuhommien hoitaminen on meillä yllättävänkin iso osa arkista duunia.

Loput 10% liikevaihdosta tulee ylläpitopalveluista. Näitä ovat mm. ylläpidossamme olevien sivustojen webhosting ja säännölliset ylläpitotyöt sekä adwords-mainoskampanjoiden ylläpito ja tuunaus.

Mihin hävisi 112 000 €?

Voittoakin kertyi viime vuonna mukavat 28% liikevaihdosta, eli pyöristettynä 45 000€. Voidaan siis puhua ihan kannattavasta liiketoiminnasta. Mutta miten saatiin tuhlattua 112 000€, eli lähemmäs kymppitonni kuukaudessa menoihin?

Yrittäjinä pyrimme nostamaan suhteellisen pientä palkkaa itsellemme, koska verotus. Palkkoja maksoimme koko vuonna 67 000€, joka tarkoittaa keskimäärin 2800€ kuukausipalkkaa lärviä kohden. Palkoista noin puolet perustuu meillä kannustimiin, joita ovat laskutusten määrä ja blogikirjoitukset.

Kun palkkojen päälle lyödään palkkojen sivukulut, toimiston vuokra, tilitoimisto, palvelin- ja domainmaksut, puhelinliittymät, nettiliittymä, ohjelmistojen lisenssit, laitteet, pankkimaksut ja koulutuskustannukset, niin ei puhuta enää ihan pikkusummista.

Miltä Sivututkan jatko näyttää?

Ihan hyvinhän meillä Sivututkalla menee ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Osaamme tehdä yrityksille massasta erottuvia, teknisesti hyvin toimivia ja perussivustoa parempia tuloksia tuottavia verkkosivuja. Tulemme jatkamaan 4 000 – 15 000€ hintaisten WordPress verkkosivujen ja verkkokauppojen rakentamista sekä yritysilmeiden hiomista. Suurille muutoksille ei liene tarvetta.

Tavoite vuodelle 2019 ei taaskaan ole vähempää kuin ylläpitää 50% kasvu, ilman kannattavuuden rapistumista. Tämä ei välttämättä enää onnistu kuin henkilöstöä lisäämällä. Kauhutarinoita ensimmäisen työntekijän palkkauksesta riittää, joten katsotaan miten siitä selvitään. Jos olet mielestäsi jo vähän kokeneempi WordPress-velho, niin otappa yhteyttä ja kahtellaan! Saa vinkata myös kaverille, jolle yllä oleva titteli voisi sopia.

Olemme myös hissukseen haistelemassa uusia ja sopivampia toimitiloja Oulusta. Niistäkin saa meille vinkata, jos sattuu tulemaan vastaan Sivututkan pojille sopivan oloinen luola.

Eiköhän siinä kaikki tältä erää. Kiitos ja aplodit, jos jaksoit lukea loppuun asti! Tehdään tämä uudestaan ensi vuonna.