Yritysblogi: Vinkit aloittavalle bloggaajalle

Yritysbloggaus

Sisältö

Bloggaaminen on siirtynyt pienen piirin harrastelusta jo kauan sitten yritysmaailmaan. Sisältömarkkinointi on päivän sana, jonka ytimessä on monesti yrityksen blogi.

Blogikirjoitukset toimivat monesti hyvinä sisäänheittotuotteina, joiden tarkoituksena on rakentaa luottamusta ja asiantuntijakuvaa mahdolliselle asiakkaalle. Uusia blogikirjoitusten kautta saatuja liidejä unohtamatta.

Maksuttomana sisältönä kävijöiden on helppo tarttua kirjoituksiin. Myös Google tykkää uudesta ja tasaisesti päivittyvästä sisällöstä, joka nostaa sivustosi sijoitusta hakutuloksissa.

Kuulostaako hyvältä?

Tyylikäs ja kaunis verkkosivu ei yksinään riitä. Kävijät tulevat sivuillesi sisällön vuoksi, joten siihen on syytä panostaa huolella.

Bloggaus ei ole laiskoille

Ennen bloggauksen aloittamista kuitenkin muutama varoituksen sana.

Blogista ei ole juurikaan hyötyä, jos siihen ei oikeasti panosta kunnolla aikaa ja ajatusta. Kirjoituksia tulisi kirjoitella ainakin kerran kuukaudessa, mielellään useamminkin. Optimaalisin hyöty saadaan, kun kirjoitetaan kerran tai useammin viikossa.

Bloggailu vie siis helposti paljon työaikaa. Jos olet itse ylivoimaisen kiireinen, niin pyri delegoimaan kirjoittelua alaisille tai palkkaa vaikkapa freelancer kirjoittaja.

Kirjoitustiheyden lisäksi merkitystä on tietysti myös itse blogikirjoituksilla ja niiden sisällöllä. Kirjoittaessa tulisi pitää mielessä ainakin nämä asiat:

  • Kirjoita kävijää kiinnostavaa ja hyödyttävää sisältöä
  • Muista, että lukijasi eivät tiedä alastasi sinuun verrattuna välttämättä yhtään mitään: älä käytä alan sanastoa ilman sanojen selityksiä
  • Kirjoita kohderyhmälle, eli siis ihmisille, joille haluat myydä
  • Kirjoita riittävän pitkästi ja perusteellisesti, mutta älä takerru tylsiin yksityiskohtiin
  • Opettele bloggauksen ja nettikirjoittamisen hyvät käytännöt
  • Käytä kuvia
  • Jaa blogikirjoituksesi someen

Mistä pitäisi kirjoittaa?

Käytä aikaa kohderyhmäsi tuntemiseen ja tutustumiseen ennen kirjoittamista. Jos yrität miellyttää kaikkia, niin monesti et miellytä ketään. Jos yrityksesi tarjoaa b2b palveluja, niin kirjoita silloin yrittäjiä puhuttelevalla tavalla ja tarjoa heille neuvoja sekä viisautta asiantuntemuksestasi.

Tässä muutama asia, joita tulisi miettiä ennen bloggauksen aloittamista:

  • Tunne yleisösi. Selvitä mikä heitä motivoi ja missä he tarvisivat apua. Iske näihin kohdeyleisön ongelmiin kiinni ja tarjoa neuvoja ja vinkkejä.
  • Pidä listaa sopivista aiheista. Erityisen hyviä ovat monesti aiheet, joista asiakkaat kyselevät sinulta toistuvasti. Tällä tavoin blogikirjoitus voi myös säästää sinulta arvokasta aikaa jatkossa, kun pitkän vastauksen sijaan voit heittää asiakkaalle tyhjentävän blogikirjoituksen aiheesta. Jos ideapankki on tyhjä, niin inspiraatiota voi ammentaa esimerkiksi muista saman alan blogeista Suomesta ja maailmalta.
  • Lue muita blogeja. Lue ja ota opiksi muista hyvistä blogikirjoituksista. Mikä tekee niistä hyviä, tai mikä on kenties tylsää?

Muista myös pyrkiä aidosti auttamaan lukijaa. Tarjoa ajantasaista ja relevanttia tietoa, älä keskity palvelujesi kehumiseen tai myymiseen.

Toki esimerkiksi kirjoituksen lopussa voi hienovaraisesti mainita omista palveluista tai tuotteista, mutta ne eivät saa olla kirjoitusten pääpointtina. Ketään ei kiinnosta lukea pelkästään mainoksia.

Ole perusteellinen. Blogikirjoitus harvemmin toimii, jos siinä on asiaa vain muutaman kymmenen lauseen verran. Perusteellinen ei kuitenkaan tarkoita jaarittelua. Riisu tekstisi kaikista turhista korulauseista, pysy asiassa ja ole ytimekäs. Normaalisti hyvin toimivien blogikirjoitusten pituus on vähintään 500 sanaa ja monesti yli 1000 sanaa.

Minkälaista yritysblogin teksti pitäisi olla?

Blogikirjoitusten ja muidenkin netissä julkaistavien kirjoitusten tekstimuoto eroaa aika paljon perinteisestä printtitekstistä.

Netissä käyttäjät ovat usein kärsimättömiä ja haluavat heitä kiinnostavat tiedon käsiinsä heti. Tästä syystä esimerkiksi pitkät tekstikappaleet sivuutetaan helposti, koska niitä ei yksinkertaisesti jakseta lukea.

Tekstin silmäiltävyys, otsikot ja kuvat täytyy olla kunnossa, jotta lukijan kokemus olisi paras mahdollinen ja hänet saadaan palaamaan blogisi äärelle.

Alla muutama vinkki blogitekstin muotoiluun. Jos nämä perusasiat ovat ihan retuperällään, niin hyväkin kirjoitus saattaa jäädä huomiotta:

Otsikointi kuntoon

Kärsimättömät nettilukijat silmäilevät mielellään kirjoitustasi. Silmäiltävyyden helpottamiseksi täytyy kirjoitus jakaa useampaan alaotsikkoon.

Tärkein otsikko on kuitenkin kirjoituksen pääotsikko. Pääotsikko ratkaisee monesti kiinnostuuko kävijä kirjoituksesta ollenkaan. Hyvä otsikko on:

  • Rehellinen. Otsikko kuvastaa kirjoituksen tekstiä hyvin.
  • Tiivis. Pidä otsikko lyhyenä. Sijoita tärkeä hakusana otsikon alkuun, jos mahdollista.
  • Kohdennettu. Kohdista pääotsikko kohderyhmällesi. Esimerkiksi ”Asuntosijoittamisen kuumimmat trendit” tai ”Kuusi vinkkiä täydelliseen tonnikalapastaan”.

Pidä lauseet ja kappaleet lyhyinä

Jos joudut käyttämään useampaa sivulausetta, niin jotain on yleensä pielessä. Puhu lyhyesti ja ytimekkäästi. Lyhyillä ja selkeillä lauseilla.

Silmäiltävyys on erityisen tuskallista lukijalle, jos tekstikappaleet ovat liian pitkiä. Pidä kappaleet siis korkeintaan muutaman lauseen mittaisina.

Edes yhden lauseen mittaiset kappaleet eivät ole suurta syntiä, jos se tiivistää jonkin asian sopivasti.

Listat

Listat ovat todella hyvä keino tiivistää asioita. Kärsimättömälle lukijalle lista tuo kaivattua selkeyttä ja tiedon jäsentelyä:

  • Lista toimii hyvin, jos asiat voidaan esittää luetteloina
  • Lista parantaa tekstin silmäiltävyyttä
  • Älä kuitenkaan ylikäytä listoja, tai niiden teho heikkenee

Kuvat

Tekstiä kannattaa elävöittää kuvilla aina kun siihen tulee mahdollisuus. Kuvat tekevät tekstistä mielenkiintoisemman ja niillä voidaan vahvistaa haluttua tekstin sanomaa.

Vältä kuitenkin tunteettomien ja geneeristen kuvapankkikuvien käyttöä. Toki kuvapankeistakin löytyy joskus helmiä, jotka paremman puutteessa toimivat siedettävästi.

Numeroiden ja datan esittämiseen toimivat erityisen hyvin infograafikuvat. Infograafikuvat selventävät tekstissä vaikeasti ymmärrettävät asiat visuaaliseen muotoon, kuten taulukkoon tai ympyräkaavioon.

Näy ja kuulu

Tässä vielä viimeiset vinkit, jotta vaivalla ja hiellä kirjoitettu blogikirjoituksesi tulisi huomatuksi:

  • Kirjoita blogia yrityksesi verkkosivuilla. Tällä tavalla lukijat ja potentiaaliset asiakkaat osaavat löytää myös palvelusi ja yhteystietosi.
  • Käytä kategorioita ja avainsanoja. Jos blogissasi käsitellään useita eri aihealueita, niin jaottele kirjoituksesi eri kategorioihin ja avainsanoihin. Näin kävijä pääsee lukemaan juuri häntä kiinnostavaa aihetta ja suodattamaan turhat kirjoitukset pois.
  • Jaa someen. Kun olet julkaissut kirjoituksesi, niin muista jakaa se kaikkiin yrityksesi somekanaviin. Somepostauksissa kannattaa ottaa myös hashtagit tulille lisänäkyvyyden saamiseksi.
  • Mainosta. Jos kirjoitus on erityisen onnistunut, niin sille voi laittaa muutamia mainoseuroja somessa.

Tärkeintä on aloittaa

Liikaa asioita ja sääntöjä? Eipä mittään, monesti tärkeintä on, että tekee päätöksen aloittaa jotain.

Kirjoittamalla ja syventymällä bloggailun maailmaan kehittyy nopeasti. Kirjoittamisesta voi jopa oppia nauttimaan sen sijaan, että se olisi pakollinen piikki lihassa.