Todennäköisesti olet netissä seikkaillessasi törmännyt hirvittävän huonoihin yritysten verkkosivuihin. Niitä on netti pullollaan. Mutta ovatko oman yrityksesi nettisivut kunnossa? Tässäpä muutama käytännön asia, jotka tekevät sivuistasi paremmat.
1. Tavoite
Jokaisella verkkosivustolla tulisi olla tavoite, jota kohti kävijää tökitään. Sivusto ei ole olemassa vain siksi, että ”sivut nyt vaan pitää olla”, vaan sen tehtävänä on auttaa yritystäsi eteenpäin jollain tavalla.
Palveluja tarjoavan yrityksen tavoite verkkosivuilla on yleensä kerätä liidejä, eli palveluista kiinnostuneita kontakteja. Liidejä voidaan kerätä esimerkiksi yhteydenottolomakkeella tai liidihaavilla. Liidihaavilla kävijää houkutellaan antamaan yhteystietonsa vaikkapa jonkinlaisen oppaan vastineeksi.
Ovatko verkkosivusi enimmäkseen tiedotus- tai bloggauskäytössä? Tällöin yksi tavoitteista voisi olla kirjoitusten lukukerrat ja somejaot. Haluathan toki mahdollisimman suuren näkyvyyden kovalla vaivalla luomallesi sisällölle.
Myytkö suoraan sivustollasi jotain, eli onko sivuillasi verkkokauppaa? Helppoa, tavoitehan on tietysti tuotteen myyminen.
Varmista siis, että sivustollasi on edes jokin tavoite.
2. Ytimekäs asiakaslupaus
Helposti ymmärrettävä ja ytimekäs asiakaslupaus antaa sinulle epäreilua kilpailuetua. Ilman sitä sulaudut helposti kilpailijoiden harmaaseen massaan. Vai kuulostavatko nämä tutuilta:
”Laadukkaat remonttipalvelut ammattitaidolla.”
– Kaikki remonttiyritykset Suomessa
”Meiltä laadukasta palvelua helposti.”
– Kaikki yritykset ikinä
Nämä eivät ole asiakaslupauksia, vaan sitä mitä asiakas olettaa saavansa ostaessaan. Jos yrityksesi ei lupaa mitään, niin rohkeammat kilpailijasi kyllä kiittävät ja kahmivat enemmän asiakkaita. Ja monesti vieläpä isommalla hinnalla.
Verkkosivuilla asiakaslupauksesi tulisi näkyä kunniapaikalla. Pidä huoli, että kävijä huomaa ja ymmärtää lupauksesi.
3. Toimintakutsunappi
Verkkosivuillasi vierailija on laiska. Älä pakota kävijää ajattelemaan, vaan kerro heti mitä hänen kuuluisi sivustolla tehdä.
Toimintakutsunappi on muusta sisällöstä erottuva painike, joka ohjaa kävijöitä kohti haluttua toimintaa. Tällainen nappi on hyvä löytyä etusivusi ensimmäisestä näkymästä, eli heti kun kävijä tulee sivuillesi.
Jos ostopolullasi kuuluu ensimmäisenä esitellä referenssejä, niin aloitusnäkymässä voisi olla esim. ”Katso työnäytteet” -nappi. Jos taas haluat kävijän ottavan heti yhteyttä ilman mutkia, niin simppeli ja erottuva ”Ota yhteyttä” -nappi toimii yleensä mainiosti.
4. Sisältö
Sanotaan, että sisältö on verkkosivujen kuningas. Ja tottahan se on: vaikka kauniit visuaalit ja ulkoasu ovatkin hyödyksi ja luovat brändimielikuvaa, niin kävijä tulee sivuillesi sisällön vuoksi. Sisältöön on siis syytä panostaa ja huolella.
Sisältö tarkoittaa mm. sivuilla olevia tekstejä, kuvia ja videoita. Useimmilla yritysten verkkosivuilla suurimmassa roolissa näistä on tekstisisältö.
Oletko itse, tai onko joku tiimissäsi itsevarma kynän kanssa? Tällöin voit harkita verkkosivujen tekstien kirjoittamista itse. Hyvä verkkosivujen toteuttaja osaa koostaa kirjoituksistasi sopivat tekstisisällöt sivuille. Varmista kuitenkin, että teksteihin käytetään tarpeeksi ajatusta ja aikaa. Tekstien tulee puhutella kohderyhmääsi, välittää brändisi viestiä sekä poistaa ostamisen pelkoja ja esteitä. Hyvä teksti on myös jäsennelty oikein siten, että hakukoneet tykkäävät.
Jos sinulta tai tiimiltäsi puuttuu taito tai aika kirjoittamiseen, niin ammattikirjoittajan palkkaaminen maksaa monesti itsensä takaisin. Sama pätee kuva- ja videosisältöön: yleensä nämä kannattaa jättää ammattilaisen huoleksi.
5. Erottuva visuaalinen ilme
90-luvulle jämähtänyt ulkoasu karkoittaa helposti maksavia asiakkaita kilpailijoidesi syliin. Verkkosivujen visuaalisen ilmeen tulisi olla brändisi mukainen ja tukea sisältöä. Tässä muutama nyrkkisääntö hyvään designiin:
- Yksinkertaisuus on kaunista. Liian täyteen tungetut näkymät vievät kävijän huomion vääriin asioihin ja aiheuttaa informaatioähkyä.
- Säilytä yhdenmukaisuus. Tämä tarkoittaa mm. samanlaisten fonttien, värien ja elementtien käyttöä läpi sivuston. Jos sivustolla on paljon keskenään erilaisia elementtejä, niin tunnelma menee helposti sekavaksi ja brändimielikuva kärsii.
- Selkeä typografia ja luettavuus. Monet suunnittelijagurut sanovat typografian, eli tekstien tyylin, osuuden verkkosivujen designista olevan yli 90%. Tämä on helppo allekirjoittaa varsinkin paljon tekstisisältöä sisältävillä sivustoilla. Pidä siis huoli, että sivustosi tekstejä on mukavaa ja vaivatonta lukea.
- Sopiva värimaailma. Hyvä värien käyttö vahvistaa viestiä ja huono häiritsee käyttökokemusta.
6. Analytiikkatyökalu
Analytiikka on paras kaverisi, kun haluat ymmärtää kuinka tehokkaasti sivustosi toimii. Suosituin ja ilmainen työkalu tähän on Google analytics. Se on helppo asentaa ja sisältää paljon hyödyllistä tietoa kävijöistäsi.
Kävijämäärän lisäksi analytiikasta selviää mm. tällaisia asioita:
- Millä hakusanoilla kävijät tulevat sivuillesi?
- Kuinka pitkään he jaksavat sivustollasi vierailla?
- Mitkä verkkosivujesi sivut kiinnostavat ja mitkä eivät kiinnosta kävijää?
- Millä laitteella sivustoa käytetään?
Muutamia vinkkejä Google analyticsin käyttöön löytyy täältä.
7. Nopeus
Hitaat verkkosivut hermostuttavat. Sen lisäksi tahmaiset verkkosivut karkoittavat kävijöitä, joka useimmilla yrityksillä näkyy suoraan asiakasmäärissä.
Verkkosivujen nopeuteen vaikuttavat mm. nämä asiat, jotka kannattaa huolehtia kuntoon:
- Nopea palvelin. Verkkosivuja pyörittävissä palvelimissa on valtavasti eroja. Varmista, että maksat tarpeeksi resursseja sisältävästä ja viimeisimmillä ohjelmistoversioilla varustetusta palvelintilasta.
- Optimoidut kuvat. Kuvat ovat monesti tiedostokooltaan suurimpia elementtejä sivuilla. Optimoinnilla ja oikeiden tiedostomuotojen käytöllä kuvien koko voidaan saada jopa 90% pienemmäksi, joka vaikuttaa jo huomattavasti sivuston latausaikoihin.
- Hyvä koodi. Tähän monesti kompastuvat valmispohjilla rakennetut sivut, joiden koodipohjat sisältävät ”kaikelle kaikkea”. Tämä tarkoittaa paljon turhaa koodia ja ladattavia tiedostoja, joka hidastaa sivuja. Hyvä koodi tarkoittaa WordPress verkkosivuilla myös mahdollisimman pientä lisäosien käyttöä.
- Välimuistin käyttö. Kun sivuston resursseja ei tarvitse ladata joka kerta uudestaan, niin sivut latautuvat nopeammin.
Nyrkkisääntönä verkkosivujen suositeltu latausnopeus on alle 2 sekuntia. Tämän jälkeen kävijöitä kaikkoaa joka sekunti enemmän. Voit tarkistaa sivujesi latausnopeuden tällä Googlen työkalulla.
8. Yhteystiedot
Yrityksen verkkosivuilla yhteystiedot täytyy olla helposti saatavilla. Ethän varsinkaan jemmaa esim. puhelinnumeroasi tällaisista syistä:
”Mutta kun kaeken mualimon asiakkaat soettelloo.”
– Eräs Savolainen yrittäjä
Yhteystietoihin tulee olla linkki sivujesi päävalikossa, jonka lisäksi ne on hyvä löytyä jokaisen eri sivun alaosasta. Näistä paikoista useimmat ihmiset ovat tottuneet etsimään yhteystietoja, joten turha tehdä kävijän elämästä hankalampaa kikkailemalla.
9. Responsiivisuus
Verkkosivusi täytyy toimia kaikilla laitteilla pieninäyttöisestä mobiililaitteesta suuren resoluution laajakuvanäyttöön. Pelkkä toimivuus ei riitä, vaan myös käyttökokemuksen tulee olla miellyttävä.
Voit testata verkkosivusi sopivuuden mobiililaitteille tällä Googlen työkalulla. Paras testi on kuitenkin kokeilla sivuston käyttöä mahdollisimman monella eri laitteella ja todeta käytettävyys itse.
10. Hakukoneoptimointi
Hienoinkin verkkosivu on turha ilman kävijöitä. Yleensä tehokkain ja halvin tapa hankkia uusia kävijöitä on sijoittua kärkisijoille Googlen (luonnollisissa) hakutuloksissa. Tämä ei ole aina ihan yksinkertainen tai helppo tehtävä, mutta onnistuu hyvin optimoitujen sivujen ja sisällön avulla.
Näin estät sivujesi paremmat hakukonesijoitukset:
- Liian vähän tekstisisältöä
- Hakusanat puuttuvat otsikoista
- Hitaat latausajat
- Sivuillasi ei ole uutta sisältöä
- Sivuillasi on paljon rikkinäisiä linkkejä
- Sivujen tekstit ovat kopioituja
Siinäpä muutama asia näin alkuun. Jos jokin näistä tuntuu olevan verkkosivuillasi vinksallaan, niin otappa yhteyttä ja laitetaan hommat kuntoon.