Googlessa hyvin sijoittuvat kotisivut ovat usein elintärkeä osa yritystä. Jos et ole Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla, niin monesti sinua ei ole asiakkaalle olemassakaan.
Haastankin kaikki tätä lukevat yrittäjät tai yrityksessä työskentelevät nyt testaamaan kotisivunne hakukonesijoittumista: Mene jollakin muulla kuin omalla tietokoneellasi tai muulla laitteellasi (sivustolla vierailleen käyttäjän hakutulokset saattavat olla vääristyneet) Googleen, ja tee haku muutamalla avainsanalla liittyen palveluihisi.
Sijoittuuko sivustosi ensimmäiselle sivulle hakutuloksissa? Jos vastauksesi on kyllä: Hyvä! Hienoa työtä ja todennäköisesti hakukoneoptimointisi on vähintäänkin siedettävällä tasolla. Jos ei, niin asiaan kannattaa alkaa kiireen vilkkaa kiinnittämään huomiota.
Sijoitun huonosti, sivujani ei näy ensimmäisellä sivulla
1. Liian vähän sisältöä kotisivuilla
Google rakastaa pitkähköä ja hyvin kirjoitettua tekstisisältöä. Älä turhaan viljele tekstissä liikaa hakusanoja. Hakusanojen liikakäytön Google katsoo spämmiksi, josta on vain haittaa. Kirjoita yli 500 sanaa asiakasta auttavaa ja selkeää tekstiä. Muista lisätä joukkoon myös muutama kuva.
2. Hakusanat puuttuvat otsikoista, title-tagista ja meta-kuvauksesta
Title-tagisi tulee kertoa palvelusi tiivistetysti, jotta palveluiden etsijät tietävät heti mitä palveluita tarjoat. Title-tagi näkyy Googlen haussa sinisenä otsikkona. Tähän kannattaa laittaa hakusana ensimmäiseksi.
Meta-kuvaus on Googlen hakutuloksissa sinisen otsikkolinkin alapuolella oleva kuvausteksti. Kuvauksessa ja pääotsikossa (H1-otsikko) käytetyt avainsanat kertovat osaltaan Googlelle kuinka hyvin sivustosi vastaa käyttäjän hakua.
3. Sivustolle liian vähän linkkejä muilta sivuilta
Jokainen linkki Googlen arvostamalta (ei spämmi) sivustolta rakentaa sivustosi luotettavuutta Googlen silmissä. Muista siis aina tilaisuuden tullen hankkia muilta sivuilta linkkejä omille sivuillesi. Älä kuitenkaan säntää suin päin kaikille keskustelupalstoille, jotka tiedät. Suurin osa foorumeista joille google antaa painoarvoa, poistavat viestisi jos tyrkytät linkkejä sivuillesi ilman mitään oikeata hyödyllistä sisältöä.
4. Hidas latausaika
Kotisivujesi latausaika vaikuttaa asiakkaasi käyttökokemuksen lisäksi myös hakutuloksissa sijoittumiseen. Google vahvisti sivuston nopeuden vaikutuksen virallisessa blogikirjoituksessaan.
Latausaikoihin vaikuttavat moni asia ja tässä niistä muutama:
- Palvelintila, eli paikka missä kotisivusi sijaitsevat. Se halvin vaihtoehto ei luonnollisestikaan monesti ole paras.
- Kuvien ja muiden medioiden koko
- Sivuston koodin laatu ja määrä
- Välimuistin sekä pakkauksen käyttö tai käyttämättömyys
5. Sivuillasi ei ole uutta sisältöä
Google tykkää uudesta sisällöstä. Jos siis kilpailijasi kirjoittaa esim. kuukausittain blogikirjoituksia tai ajankohtaista-artikkeleita sivustolleen, niin hänellä on huomattava kilpailuetu hakutuloksissa.
Uutta sisältöä olisi hyvä kirjoitella vähintään kerran kuukaudessa ja mielellään useamminkin, optimitilanteessa noin kerran viikossa.
6. Kotisivuilla rikkinäisiä linkkejä
Liian monta rikkinäistä linkkiä (linkkiä sivulle, jota ei ole olemassa) tarkoittaa Googlen silmissä huonoa sivuston ylläpitoa. Google rankaisee tällaisia heitteille jätettyjä kotisivuja välittämättä edes niiden hienosta sisällöstä.Kannattaa käydä klikkaamassa kaikki linkit, mitä sinulla on sivuillasi, läpi ainakin kerran vuodessa ja poistaa tai korjata rikki menneet.
7. Sivujen sisältö kopioitu
Ehkä se pahin virhe kuitenkin on, jos sivustollasi on kopioitua sisältöä joltakin muulta sivustolta. Google huomaa tämän ja rankaisee sivustoasi välittömästi. Muista pitää huoli että myös jokaisen oman sivusi sisältö on uniikkia. Plagiointi on sivustojen sijoitusten sarjamurhaaja.
Olen tehnyt kaiken yllä olevan, mutta sivustoni ei silti sijoitu ensimmäiselle sivulle
Oletko tehnyt parhaasi ja noudattanut kaikkea tietämiäsi hakukoneoptimoinnin sääntöjä, mutta sivustosi ei silti sijoitu hakutulosten ensimmäiselle sivulle? Tälle voi olla useampia syitä:
1. Sivustosi on uusi
Uutuuttaan kiiltävät kotisivut uudella verkkotunnuksella ovat aina huonommassa asemassa hakutuloksissa verrattuna useamman vuoden vanhoihin sivustoihin. Googlella kestää aikaa löytää ja sijoittaa sivut omalle paikalleen hakutuloksissa. Tässä saattaa tapauksesta riippuen kestää muutama viikko. Hakutulokset paranevat tämän jälkeen hiljalleen vielä useamman kuukauden ajan.
2. Hakusanasi on todella kilpailtu
Joskus kilpailu sijoittumisesta suosituilla hakusanoilla on todella tiukkaa. Kilpailijasi ovat myös hoksanneet hakukoneoptimoinnin tehokkuuden. Tämä tarkoittaa, että sijoitut paremmin vain jos olet askeleen edellä kilpailijaasi hakukoneoptimoinnissa. Tähän ei enää riitä pelkkä hakusanojen käyttö sisällössä ja otsikoiden optimointi.
3. Ylioptimointi
Hakusanojen viljely sisällössä ei ole ok. Google huomaa keinotekoisen yrityksen ujuttaa sisältöön liikaa hakusanoja ja rankaisee tästä. Tämä toimi viimeksi noin vuonna 2005. Keskity sen sijaan hyvän ja asiakastasi auttavan sisällön kirjoittamiseen. Hyvä peukkusääntö: jos yli 8% sivusi sanastosta on keskittynyt avainsanojen viljelyyn, Google tulkitsee sivut ylioptimoiduksi.
4. Sivut eivät ole mobiiliystävälliset
Google haluaa sivustosi olevan helposti käytettävät myös mobiililaitteissa. Jos sivustosi ei ole mobiilistävällinen (responsiivinen), niin tämä tekee hallaa sijoituksellesi hakutuloksissa.
Hakukoneoptimoidut kotisivut
Lista Googlen käyttämistä perusteista sivuston sijoittumiselle on melko pitkä. Tässä kirjoituksessa mainitut asiat ovat niitä kaikista tärkeimpiä perusasioita, mutta näiden lisäksi perusteita sijoittumiselle on noin 200. Sivututkan toteuttamat kotisivut ovat aina hakukoneoptimoituja ja valmiina taistelemaan tiensä sinne hakutulosten ensimmäiselle sivulle.