Yrittäjänä tai webin parissa puuhaillessa olet todennäköisesti törmännyt tähän hämmennystä aiheuttaneeseen ja lähes mystiseen käsitteeseen. Käsitettä kutsutaan nimellä hakukoneoptimointi tai sen englanninkielisellä lyhennevastineella SEO.
Erilaiset SEO-konsultit tai hakukoneoptimoinnin ammattilaiset ovat ehkä pyrkineet tekemään sinuun tuttavuutta. Ja onhan heidän jutuissaan jotain perääkin. Monille yrityksille kärkisijoitukset Googlessa tarkoittavat lisää kauppaa ja euroja. Onpa olemassa myös yrityksiä, jotka olisi jo kuopattu kauan sitten ilman hyvää hakukonenäkyvyyttä. Esimerkkinä tämä allekirjoittaneen firma.
Mitä verkkosivujen hakukoneoptimointi sitten käytännössä tarkoittaa?
Mitä on hakukoneoptimointi?
Jos palkkaamasi hakukoneoptimointiexpertti alkaa heti kärkeen jupisemaan SEO-otsikoista ja meta-kuvausteksteistä, suosittelen kohteliaasti vaihtamaan asiantuntijaa. Nykypäivän hakukoneoptimoinnissa näillä helpoilla teknisillä kikkailuilla ei saada huomattavaa etua kilpailijoihin.
Hakukoneoptimointi on kehittynyt kovasti antiikkisesta hakusanojen syöttämisestä koodiin. Esim. Google sijoittaa sivustot tuloksiin mm. alla olevin perustein (lähde Moz.com):
- Verkkotunnuksen ja yksittäisen sivun luotettavuuden pisteytys ja linkitykset muilta verkkosivuilta
- Sivun teksti- ja muun sisällön laatu sekä relevanssi hakusanoihin
- Sivun sisällön pituus, luettavuus, ainutlaatuisuus, avainsanat ja latausnopeus
- Verkkotunnuksen ja brändin luotettavuus sekä maininnat mediassa ja muualla ulkopuolisissa lähteissä
- Sosiaalisen median maininnat ja linkitykset
Moderni hakukoneoptimointi onkin sisällöntuotannon, mukavan käyttökokemuksen ja teknisesti hyvin toimivan sivuston liittouma.
Sisältö on kunkku
Millään teknisillä kikkailuilla ei ole merkitystä, jos sivuston sisältö on kuraa. Hakukoneoptimointi lähteekin aina teksti-, kuva-, video-, ym. sisällöstä, joka:
- Vastaa käyttäjän ja kohderyhmän kysymyksiin sekä hakuihin.
- On uniikkia, eikä plagioitu muualta.
- Ei ole toistuvaa sisältöä muualla sivustolla.
- Sisältöä on riittävästi. Tähän ei ole absoluuttista oikeaa vastausta, mutta useissa tapauksissa hyvänä nyrkkisääntönä on vähintään 500 sanaa tekstiä.
- On formatoitu oikein sekä muotoiltu helposti luettavaksi ja silmäiltäväksi.
Hyvä hakukoneoptimoija on siis ensisijaisesti hyvä sisällöntuottaja. Hän ymmärtää kohderyhmän tarpeet ja osaa tuottaa sekä ilmaista niihin ratkaisut kiinnostavalla tavalla. Pohjatyö, kuten hakusanatutkimus on tehty huolellisesti.
Käyttökokemus kunniaan
Kun sisältö on kunnossa, tärkein yksittäinen tekijä sivuston hyvään sijoittumiseen on linkitykset muilta hyvämaineisilta sivustoilta. Tämä onkin ehkä se vaikeimmin vaikutettavissa oleva asia hakukoneoptimoinnissa.
Tämänkin vuoksi sivuston timanttiseen käyttökokemukseen on syytä kiinnittää huomiota. Kun sivustoa on mukava käyttää, käyttäjä jaksaa selata sitä pidempään ja hartaammin. Tämä taas sisällön ohella houkuttelee jakamaan sivua eteenpäin esim. someen tai parhaassa tapauksessa linkityksiä tipahtaa muilta verkkosivuilta.
Erinomaiseen käyttökokemukseen voi laskea mm. nämä asiat:
- Vikkelät latausnopeudet
- Looginen ja intuitiivinen navigointi sivuilla sekä käyttöliittymä kaikilla laitteilla
- Kohderyhmää puhutteleva ulkoasu
- Tiedon ja relevantin sisällön vaivaton löydettävyys
- Sisältö muotoiltu mukavasti selailtavaan muotoon
Teknisillä viilauksilla kirsikka kakun päälle
Huijasin hieman. Jos oletetaan että sivusto toimii oikein, niin yksi tekninen asia on tärkeämpi kuin mikään edellän mainituista: sivuston indeksointikelpoisuus. Googlen täytyy pystyä käymään sivustosi lävitse roboteillaan, jotta se voidaan sijoittaa hakutuloksiin.
Huolimattomalla toteutuksella jokin verkkosivustosi sivu saattaa olla indeksointikelvoton esim. robots.txt tiedoston, noindex tagin tai canonical tagin johdosta. Voit tarkistaa sivusi indeksoinnin esim. Google Search consolesta tai tällä smallseotools.com työkalulla.
Seuraavaksi tärkein teknistä huomiota vaativa seikka on sivuston latausnopeus. Hitaat ja tahmaiset verkkosivut karkoittavat käyttäjiä ruton lailla. Myös organisaatioisi maine ja uskottavuus voi olla käyttäjän silmissä koetuksella. Voit tarkistaa latausnopeudet esim. tällä Googlen työkalulla tai tällä GTmetrixin työkalulla. Jos viisari värähti punaisen puolelle, niin tässä listaa mahdollisista toimenpiteistä:
- Optimoi kuvat ja muut suurikokoiset ladattavat tiedostot pienemmäksi tai poista kokonaan.
- Karsi turhat ei-käytössä-olevat resurssit, kuten suuret scriptitiedostot, fontit ja kuvakekirjastot koodista. Tämä voi olla haastavaa esim. WordPressin valmisteemoilla tai page-buildereilla kasatuilla sivustoilla.
- Ota pakkaus ja välimuistitus käyttöön sivustolla. WordPressillä homma hoituu esim. LiteSpeed Cache tai WP Fastest Cache lisäosilla, jos näitä ei ole palvelinpuolella hoidettu.
- Varmista, että sivuston nopeus ei jää verkkosivuja pyörittävästä palvelinraudasta tai vanhasta php-ohjelmointikielen versiosta kiinni. Yleensä kahden euron webhotellit ovat väärä säästökohde.
Tukkoista valmisratkaisuilla ja pagebuildereilla kyllästettyä WordPress sivustoa voi olla silti mahdotonta saada latautumaan nopeasti. Tässäpä taas yksi syy valita WordPress projektin toteuttajaksi luotettava ja hyvämaineinen WP-talo, joka ei tyydy tällaisiin halpoihin ja kyseenalaisiin oikoreitteihin. Ainakin jos verkkonäkyvyyteen on tarkoitus panostaa ja se koetaan tärkeäksi.
Kun Google löytää nopeat sivusi, sen sisältö on tikissä ja käyttökokemus kunnossa, on aika viimeistellä homma muilla teknisillä viilauksilla. Näillä mm. lisätään sivuston linkkien houkuttelevuutta hakutuloksissa sekä parannetaan käyttökokemusta ja luotettavuutta.
Varmista verkkosivuista vastaavalta taholta, että ainakin nämä tekniset asiat ovat sivulla kunnossa:
- SEO-otsikko (title) on asetettu.
- SEO-kuvausteksti (meta-description) on asetettu.
- Sisällöstä löytyvät H1, H2 ja H3 otsikot hierarkisesti.
- Sivun osoite (url) on selkeä ja ytimekäs.
- Sivustolta löytyy XML-sivukartta. Linkitä tämä myös Google Search consoleen.
- Sivustolla on käytössä turvallisempi ja paremmalta näyttävä https-muotoinen osoite. Tämä näkyy useimmissa selaimissa osoiterivin vasemmassa reunassa lukkokuvakkeena.
- Sivustokuvakkeet (favicon) löytyvät. Nämä ovat pieniä kuvakkeita esim. selaimen välilehdellä tai älylaitteen näytöillä.
- Sivu ei sisällä kuolleita linkkejä, jotka johtavat käytöstä poistettuun sisältöön.
- Kuvilla on vaihtoehtoisen alt-tekstit.
- Mahdollinen tuplasisältö on merkitty noindex- tai canonical-tageilla.
- Sivu toimii ja näyttää hyvältä kaikilla laitteilla mobiilista ultraleveisiin näyttöihin.
8 Vinkkiä WordPress verkkosivujen tekniseen hakukoneoptimointiin
Koska sisällöntuotanto ja käyttökokemuksen suunnittelu ovat omia massiivisia aiheitaan, tyydyn tässä antamaan nopeat käytännön vinkit WordPress sivuston hakukoneoptimointiin tekniseltä kantilta.
WordPressin suosituin lisäosa hakukoneoptimointiin on ylivoimaisesti Yoast SEO. Kyseessä on pätevä palikka, vaikka sen mukana ilmestyvät mainokset ja jatkomyynti monia ärsyttääkin. Tarvittaessa voit asentaa Hide SEO Bloat -lisäosan, joka piilottaa mainokset ja tarvittaessa muunkin ylimääräisen romppeen näkyvistä.
Alla olevissa vinkeissä käytössä ovat Yoast SEO ja WP Fastest Cache -lisäosat. Skippaa huoletta asiat, jotka tiedän olevan verkkosivuillasi jo kunnossa.
1. Tarkista WordPress asennuksen eheys
WordPressistä löytyy sisäänrakennettuna kätevä työkalu sivuston ja palvelimen karuimpien virheiden selvittämiseen. Työkaluun löytyy linkki WP hallinnan ohjausnäkymästä, jonka lisäksi voit navigoida sivustosiosoite.fi/wp-admin/site-health.php.
Tämä työkalu varmistaa, että WordPress asennus on ajan tasalla ja toimii tekniikan tasolla oikein. Lisäksi monilla työkalun ilmoittamista virhetilanteista on suora yhteys mm. sivuston latausnopeuksiin ja sitä kautta hakukoneoptimointiin.
Ainakin kriittiset virheet tulisi selvittää. Jos et ole varma muista työkalun antamista parannusehdotuksista, konsultoi luotettavaa WP-taloa tarvittavista toimenpiteistä.
2. Käytä hakukoneystävällisiä url-osoitteita
Hakukoneystävällinen url-osoite kuvaa ytimekkäästi sivun aihetta. Esimerkiksi tämän kirjoituksen url-osoite on muotoa https://sivututka.fi/wordpress-verkkosivujen-hakukoneoptimointi/.
Aloita tarkistamalla WordPressistä osoiterakenne hallintapaneelin kohdasta Asetukset > Osoiterakenne. Vältä ainakin ”Riisuttu” tai ”Numeron mukainen” asetuksia.
Oletuksena WordPress luo sivuille ja artikkeleille url-osoitteet näiden otsikoista. Joskus otsikot venyvät sen verran pitkiksi, että url-osoite kaipaa pätkimistä ollakseen ytimekäs ja hakukoneystävällinen.
WordPressin oletuseditorissa voit vaihtaa url-osoitteen valitsemalla ylhäältä oikealta ”Asiakirja” > Avaa oikealta ”Kestolinkki” välilehti, jonka ”Polkutunnus” kenttään voit vaihtaa uuden osoitteen.
3. Lisää XML-sivukartta Google Search Consoleen
Yoast SEO luo sivukartan automaattisesti. Voi tarkistaa sen toimivuuden osoitteesta sivustosiosoite.fi/sitemap_index.xml.
Jos sinulla ei syystä tai toisesta vielä ole Google Search Consolea käytössä, niin voit ottaa sen käyttöön täältä. XML-sivukartan lisääminen onnistuu esim. näillä Yoastin ohjeilla.
4. Lisää SEO-otsikko ja meta-kuvausteksti
Avaa optimoitavan sivun tai muun sisällön hallintanäkymä ja scrollaa alas kohtaan Yoast SEO.
Klikkaa hakunäkymän esimerkin tekstiä. Lisää sivua muutamalla sanalla ytimekkäästi kuvaava otsikko kohtaan ”SEO title”. Tämä näkyy hakutuloksissa tekstilinkkinä.
Kuvaile sivun sisältöä 1-2 lauseella kohtaan ”Meta description”. Tämä näkyy hakutuloksissa linkin kuvaustekstinä, jos Google arvioi sen tarpeeksi hyvin sisältöä kuvaavaksi.
5. Estä turhien arkistojen indeksointi
WordPress luo artikkeleiden kategorioille, avainsanoille ja muille ryhmittelyille omat arkistosivunsa. Nämä arkistosivut aiheuttavat helposti ongelmia hakukoneoptimointiin tuplasisältöjen kautta, jos niille ei tehdä mitään.
Käväise estämässä ei-toivottujen arkistosivujen näyttäminen hakutuloksissa. Tämä onnistuu Yoastin Search Appearance (sivustosiosoite.fi/wp-admin/admin.php?page=wpseo_titles) asetuksista Taxonomies ja Archives -välilehdiltä.
6. Optimoi otsikot
Googlen algoritmi päättelee sivulla käsiteltävän aiheen mm. otsikoiden perusteella. Tämän vuoksi otsikoita (H1, H2, H3, H4) kannattaa käyttää fiksusti. Muutama vinkki otsikoiden käyttöön:
- Sivulla tulisi olla vain yksi H1 pääotsikko. Huomaa, että monesti tämä luodaan sivulle ilman, että sitä tarvitsee erikseen kirjoittaa editorissa. Yleensä H1 otsikko luodaan automaattisesti sivun otsikosta/nimestä.
- H2, H3, ym. otsikoita voi ja kannattaa käyttää tilanteen mukaan useampia.
- Käytä haluttuja hakusanoja ainakin H1 otsikossa. Hakusanoja kannattaa käyttää myös muissa otsikoissa, mutta vältä keinotekoista hakusanojen viljelemistä.
- Käytä otsikoita hierarkisesti siten, että H1 otsikko on sivuilla järjestyksessä ennen H2 otsikkoa, ensimmäinen H2 on sivuilla ennen ensimmäistä H3 otsikkoa, jne.
WordPressin oletuseditorissa voit lisätä otsikon ylhäältä vasemmalta plus-kuvakkeesta ja valitsemalla ”Otsikko”. Voit myös muuttaa kirjoittamasi tekstikappaleen otsikoksi klikkaamalla tekstiä ja valitsemalla vasemmanpuoleisin kuvake, jonka jälkeen pääset vaihtamaan tekstin muodon otsikoksi.
Oletuksena otsikko on H2 muodossa. Voit vaihtaa otsikon alempitasoiseksi otsikoksi klikkaamalla tekstiä ja valitsemalla ”H2” kuvakkeesta uuden tason.
7. Optimoi kuvat
Voit optimoida kuvan tiedostokoon ennen sivuille lisäämistä esim. tinypng työkalulla. Monesti WordPress kuitenkin luo kuvista omat kuvakoot, jolloin vaihtoehtona on käyttää vaikkapa Smush lisäosaa kuvien automaattiseen optimoimiseen.
Lisää kuville myös vaihtoehtoiset alt-tekstit. Nämä auttavat kertomaan hakukoneille ja avustuslaitteiden kautta mm. näkövammaisille kuvan sisällöstä.
8. Käytä välimuistitusta ja pakkausta
Välimuistitus nopeuttaa sivuston toimintaa luomalla staattiset sivut, jotka ladataan käyttäjille kuormittamatta palvelinta. Gzip pakkaus taas pienentää useiden ladattavien tiedostojen kokoa.
Jos sivustollasi ei ole vielä välimuistitusta käytössä, niin voit asentaa tätä varten esim. WP Fastest Cache -lisäosan alla olevan kuvan asetuksilla.
Yhteenveto
Hakukoneoptimointi on jatkuvassa muutoksessa hakukoneiden algoritmien muuttuessa lähes päivittäin. Trendi on silti ollut jo pitkään selvä: palvele kohderyhmääsi mielenkiintoisella sisällöllä ja moitteettomalla käyttökokemuksella, niin palkinto odottaa ennemmin tai myöhemmin. Varmista myös, että sivusto toimii teknisesti moitteettomasti ja hakukoneiden suosimalla tavalla.
Se miten nopeasti tai helposti palkinto tulee, riippuu paljon myös kilpailusta halutuilla hakusanoilla.
Jos siis tavoitteenasi on hankkia hakutuloksissa hyvin sijoittuvat verkkosivut, niin varmista että:
- Kohderyhmän tarpeet on ymmärretty
- Hakusanatutkimus on tehty
- Sisällöntuottaja osaa luoda mielenkiintoista sisältöä ja verkkoon sopivassa muodossa
- Suunnittelija tietää miten luodaan erinomainen käyttökokemus kohderyhmälle
- Toteutuksessa huomioidaan latausnopeudet ja muut hakukoneoptimoinnin tekniset seikat