Tasaisin väliajoin kuvia pyörittävä kuvakaruselli on usein asiakkaan toiveissa, joka on ihan ymmärrettävää.
Kuvakarusellihan on mukavan näköinen ja vieläpä elävöittää sivuja kivasti. Mutta kannattaako sen toteuttaminen sittenkään?
Miksi kuvakarusellit ja sliderit ovat yleensä hanurista?
Miksi et siis laittaisi isoa ja automaattisesti kuvia vaihtavaa kuvaslideriä heti ensimmäisen sivusi kärkeen? Tässäpä muutama syy:
- Yleensä vain ensimmäinen kuva huomataan
- Useamman ison kuvan slider hidastaa sivujen latausaikaa
- Surkea käytettävyys ja toimivuus mobiilissa
- Huonompi konversio staattiseen kuvaan ja tekstiin verrattuna
Vain ensimmäinen kuva huomataan
Tätä aihetta sivusi Notre Dame:n yliopiston tekemä tutkimus. Tulokset puhuvat puolestaan: Tutkimuksessa käytettyä kuvakarusellia klikkasi vain 1% käyttäjistä. Näistäkin klikkauksista 84% tapahtui karusellin ensimmäisesta kuvasta.
Nettikäyttäjien kärsimättömyys on koko ajan lisääntynyt. Käyttäjä haluaa päästä häntä kiinnostavan sisällön äärelle nopeasti. Tämän vuoksi sivuille saapuessaan kävijä alkaa heti etsimään haluamaansa sisältöä, eikä hän halua jäädä tuijottelemaan kuvakarusellin kahdeksan kertaa vaihtuvaa kuvaa. Yleensä kävijä huomaakin korkeintaan ensimmäisen slidekuvan.
Äkkiä voisi kuvitella, että jos kuvat laitetaan vaihtumaan nopeammin, niin käyttäjät huomaavat myös muut karusellin kuvat. Nopeasti vaihtuvat kuvat vievät kuitenkin käyttökokemusta vain huonompaan suuntaan.
Kuvitellaanpa, että olet lukemassa kiinnostavaa kuvatekstiä, ja yhtäkkiä kesken lukemisen kuva ja teksti vaihtuvatkin toiseen. Harva asia pilaa käytettävyyden yhtä nopeasti ja houkuttaa poistumaan sivuilta pikaisinta reittiä.
Kaiken kukkuraksi mm. tässä tutkimuksessa todetaan, että ihmiset mieltävät itsestään vaihtuvan ja liikkuvan sisällön helposti mainokseksi, joka tulee jättää kokomaan huomioimatta.
Slider hidastaa sivun latausaikaa
Yksi tärkeimmistä asioista sivuillasi on latausnopeus. Nykyään ihmiset eivät jaksa odottaa sivujen latautumista paria sekuntia pidempään. Jos sivusi avautuvat kivuliaan hitaasti, niin tämä karkoittaa ison osan käyttäjistä. Moni lähtee muualle jo ennen kuin sivusto on ehtinyt edes avautua.
Usein juuri isokokoiset kuvat ovat sivujen latausnopeuksien suurin pullonkaula. Muutaman suuren kuvan karuselli voikin helposti tuplata latausajan. Lisää juttua sliderin vaikutuksista latausnopeuksiin ja hakukonesijoituksiin löytyy tästä kirjoituksesta.
Nopeasti latautuva sivusto sijoittuu myös paremmin hakutuloksissa. Nopeista sivusta tykkäävät Google ja käyttäjät.
Huono käytettävyys ja toimivuus mobiilissa
Mobiilikäyttäjien määrä on ohittanut perinteisemmät välineet monilla sivuilla jo kauan sitten. Monesti kuvakarusellit kyllä tukevat mobiilikäyttöä ja ne skaalautuvat hienosti mobiilinäytölle. Mutta kannattaako näitä silti käyttää?
Latausnopeuden hidastuminen on erityisen kivuliasta mobiilissa, missä yhteydet ovat monesti hitaampia. Ja vaikka monesti sliderin kuvia pystyykin vaihtamaan sivuittain pyyhkäisyllä, niin tämä ei ole kovin looginen käyttötapa esimerkiksi puhelimella. Alaspäin skrollaaminen on yksinkertaista ja helppoa, joten käyttäminenkin kannattaa säilyttää sellaisena.
Opetus: vältä kuvakarusellin toteutusta varsinkaan mobiilissa.
Staattisella kuvalla tai tekstillä paremmat konversiot ja tulokset
Tutkittu juttu: kuvakaruselli sivuilla laskee konversioita. Monesti slider joko ärsyttää kävijöitä tai sitten he vain yksinkertaisesti jättävän sen kokonaan huomioimatta. Joka tapauksessa klikkauksia karuselli harvemmin kerää.
Tässä erään Conversionista -yrityksen tekemässä testissä staattinen kuva keräsi yli 40% klikkejä käyttäjiltä, kun taas kuvaslider versio samasta sivusta sai vain 2% klikkauksia.
Haluatko sivujesi siis olevan välkkyvä kuva-albumi vai oikeita tuloksia tuottava koneisto?
Mitä sitten pitäisi käyttää kuvakarusellin sijaan?
Lähes aina staattinen kuva, ytimekkään tekstin ja toimintakutsunapin kanssa, toimii paljon kuvakarusellia paremmin. Laita kuvakarusellin tilalle sisältöä, jonka vuoksi kävijät oikeasti tulevat sivuillesi. Kaiken tärkeän sisällön ei tarvitse olla näkyvillä vuorotellen heti ensimmäisessä näkymässä. Sen sijaan laita alkunäkymään näkyville se kaikista tärkein sisältö ja viestisi.
Toki joissakin tapauksissa sliderien käyttö saattaa olla perusteltua. Tällainen voisi olla esimerkiksi kiinteistönvälittäjän sivustolla oleva asuntosivu, jonka kuvakarusellissa esitellään kuvia kyseisestä asunnosta. Tässäkään tapauksessa slideriä ei saisi laittaa automaattisesti vaihtamaan kuvia.
Kannattaa siis jättää kilpailijasi sivuilla näkyvä, ensisilmäyksellä hienolta vaikuttava kuvakaruselli omaan arvoonsa. Älä seuraa laumaa, tee mielummin tulosta. Tehdään parempaa internettiä ilman kuvakaruselleja, eikö vain?