Uusi markkinapaikka insinööritoimiston palveluille.
Verkkokauppaprojektin tavoitteena oli “vaatimattomasti” luoda kokonaan uusi markkinapaikka kohderyhmälle, joka on tottunut hoitamaan kaiken kasvotusten.
Valtaosa Rejlersin toiminnasta koostuu laajoista projektitoimituksista. Pienempiä projekteja Rejlers totesi kuitenkin olevan tuotteistettavissa näppäriksi paketeiksi ja verkossa myytäväksi.
Insinööritoimistojenkin asiakkaista yhä suurempi osa koostuu verkko-ostamiseen tottuneista diginatiiveista. Konseptoinnissa määritimme kyseisen väen verkkokaupan pääkohderyhmäksi.
Palvelutuotteiden verkkomyynnin haasteet.
Rejlersin palvelutuotteet poikkeavat melkoisesti perinteisistä verkkokauppatuotteista.
Jokainen palvelutuote on uniikki kokonaisuus valintoineen. Yhdelle tuotteelle valitaan korkeus ja mahdollisen mittauskäynnin postinumero. Toiselle tuotteelle taas valaisutiedot, pinta-ala ja kohteen sijainti.
Perinteisten toimituskulujen sijaan lisäkuluina ovat insinöörien matkakulut asiakkaiden luokse päivärahoineen ja hotelliyöpymisineen. Myös nämä tulisi laskea tilauskohtaisesti mahdollisimman tarkasti.
Vaikka saimmekin tuotteista kuvaukset ja speksit asiakkaalta, niin tuotteiden suunnittelu ja toteutus verkkokauppaan muodostui projektin suurimmaksi haasteeksi.
Mutkikkaat palvelut helposti ostettavaksi.
Palvelutuotteiden erilaisten valintojen toteuttamiseksi hyödynsimme sekä avoimen lähdekoodin ratkaisuja, että omia räätälöidysti rakentamiamme toimintoja.
Matkakulujen laskentaa varten taas suunnittelimme ja rakensimme räätälöidyn laskurin. Laskuri laskee hinnan syötetyn työn laajuuden ja postinumeron perusteella Googlen etäisyyspalvelua hyödyntäen. Lasketut matkakulut lisätään tuotteen kokonaishintaan, joka taas kulkee koko tilausprosessin läpi aina tilauksen tietoihin asti.
Yhdessä nämä mahdollistavat palvelutuotteiden myynnin verkossa:
- Asiakas saa aina tarkan hinnan ostamalleen palvelutuotteelle
- Rejlers voi myydä palveluja erilaiset kulut mahdollisimman tarkasti huomioiden
Mutkatonta käyttökokemusta.
Ennennäkemättömän konseptin yksi onnistumisen edellytyksistä on sujuva käyttökokemus.
Käyttäjälle helpoksi tehtävien tuotevalintojen lisäksi keskeisessä roolissa käyttökokemuksen optimoinnissa oli räätälöity ostoskori. Kori auttaa käyttäjää oikeassa kohdassa ostopolkua olematta sujuvan ostokokemuksen tiellä.
Kun käyttäjä lisää tuotteen ostoskoriin, kori ilmestyy näkyville suoraan tuotenäkymään. Eli käyttäjä voi siirtyä maksamaan tai laajentaa tilaustaan suoraan tuotesivulta yhdellä klikkauksella.
Ensiluokkaisen käyttökokemuksen kruunaamiseksi kustomoimme myös tilausten hallintanäkymät ja sähköpostit vastaamaan kaupan erityistarpeita.
Sisällönhallinnan helppoutta.
Luonnollisesti kiinnitimme huomiota myös sisällönhallinnan käyttökokemukseen.
Rejlersin markkinointiosaston ammattilaisilla on vaivatonta muokata sivuston monikielistä sisältöä, tekstisisällöstä aina matkakululaskurin lähtöarvoja myöten.
Toteutimme nämä WordPressin omaa lohkoeditoria ja WooCommercen tuotemuokkainta hyödyntämällä ja kustomoimalla.
“Projekti ajettiin maaliin kunniakkaasti. Parasta toiminnassa oli joustavuus ja halu tehdä erinomaista jälkeä pelkästään riittävän sijaan.”